Jak powinien wyglądać monitoring płatności?

Jak powinien wyglądać monitoring płatności?

4 sierpnia, 2022 0 By major

Kontrola regularnego spływania należności ma spore znaczenie z punktu widzenia ograniczenia sytuacji, w których dochodzi do braku zapłaty. Monitoring płatności jest rozwiązaniem, które po wdrożeniu w firmie może okazać się bardzo skutecznym narzędziem. Natomiast zamiast samodzielnego realizowania takich działań w przedsiębiorstwie, można zdecydować się na ich zlecenie zewnętrznemu podmiotowi. Oczywiście wybór najkorzystniejszego rozwiązania zależy bezpośrednio od potrzeb przedsiębiorstwa. Mniejsze podmioty częściej decydują się na skorzystanie z profesjonalnej obsługi firm windykacyjnych. Pozwala to uniknąć kosztów związanych z samodzielnym tworzeniem i zarządzaniem systemem monitorowania płatności.

Jakie korzyści daje monitoring płatności?

Odpowiednio wczesny kontakt z płatnikiem pozwala często uniknąć sytuacji, w której powstaje wierzytelność. Wielu klientów zapomina o uiszczeniu zapłaty, więc kontakt telefoniczny, czy wysłanie wezwania pozwala zmotywować do spłaty zobowiązania. Równocześnie w ten sposób można tworzyć rejestry zagrożonych płatności. Jednak system monitorowania płatności pozwala na unikanie sytuacji, w której powstaje nadmierna ilość niezapłaconych faktur. Wówczas może dojść do zachwiania płynności finansowej w przedsiębiorstwie.

Jak prowadzić monitoring płatności?

Najlepszym rozwiązaniem przy samodzielnym prowadzeniu w firmie monitorowania płatności jest wdrożenie programów, które pozwalają na efektywne realizowanie niezbędnych działań. Innym rozwiązaniem jest postawienie na zewnętrzne podmioty, które specjalizują się w świadczeniu takich usług. Wówczas monitoring płatności może być prowadzony przez profesjonalistów. Równocześnie pozwala to ograniczyć konieczność tworzenia, choćby działów kontaktu telefonicznego z klientami. Jest to kosztowne, więc w mniejszych firmach tańszym rozwiązaniem będzie zdecydowanie się na skorzystanie z obsługi zewnętrznego podmiotu. To często także możliwość zwiększenia skuteczności w odzyskiwaniu pieniędzy z niezapłaconych faktur.